Context
Vanaf 2025 moet een Nederlandse distributeur van leermiddelen rapporteren over duurzaamheid (CSRD) en er is een groeiende interesse van externe belanghebbenden in de duurzaamheid van leermiddelen.
Doel
Een duurzaamheidsstrategie maken en implementeren, de CSRD-gereedheid van het bedrijf vaststellen en een rapportageplan maken.
Aanpak
- Interne en externe analyse maken van duurzaamheidsinitiatieven, verwachtingen, risico’s en kansen
- Intern projectteam opzetten voor input en betrokkenheid
- Het management uitdagen over hun duurzaamheidsambities
- Maken van Duurzaamheidsstrategie en Actie Plan
- Duidelijke doelen, KPI’s en interne verantwoordelijkheid formuleren
Resultaten
- Organisatie ging van veel losse en kleine duurzaamheidsinitiatieven naar het expliciet uitroepen van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie
- De duurzaamheidsambitie is nu gekwantificeerd in de strategie en het bedrijf spreekt zich uit om haar bijdrage aan People, Planet en Profit harmonieus te combineren. Ook is klimaatneutraliteit in 2030 een doel
- Duurzaamheid is een groter onderwerp van gesprek in de organisatie en met klanten. Het wordt expliciet benoemd in de All hands meeting en op de Klantendag. Het onderwerp bleek nog meer te leven bij de medewerkers en de klanten dan eerder gedacht werd
- Er was nog geen ESG rapportage. En nu is er inzicht in de CSRD readiness.
Wil je meer weten over het maken en implementeren van je duurzaamheidsstrategie? Lees dan onze blog hierover.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen over ESG en duurzaamheidsstrategie? Volg ons dan op LinkedIn en schrijf je in op onze nieuwsbrief.